دانستنی‌های نوجوان | درمیان، بهشت قلعه‌های ایران
  • کد مطالب: ۱۶۷۴۲۵
  • /
  • ۱۷ خرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹

دانستنی‌های نوجوان | درمیان، بهشت قلعه‌های ایران

امروز می‌خواهیم به روستای فورگ که در شهرستان درمیان و در استان پهناور خراسان جنوبی قرار دارد سفر کنیم و با یکی از بناهای تاریخی این روستای زیبا آشنا شویم.

امین صادق‌پور - امروز می‌خواهیم به روستای فورگ که در شهرستان درمیان و در استان پهناور خراسان جنوبی قرار دارد سفر کنیم و با یکی از بناهای تاریخی این روستای زیبا آشنا شویم.

قلعه‌ی تاریخی فورگ که از قلعه‌های زیبا و منحصربه‌فرد ایران است در سال ۱۱۶۰ هجری قمری به دستور نادرشاه افشار بالای تپه‌ای بنا شد.

فاصله‌ی این قلعه‌ی تاریخی تا شهر اسدیّه، مرکز شهرستان درمیان، ۱۰ کیلومتر است. ساخت قلعه که در زمان میرزا محمدبقاخان شروع شده بود، در زمان میرزا محمدرفیع‌خان به پایان رسید.

از مصالح به‌کاررفته در این قلعه می‌توان به سنگ، آجر، خشت، چوب، گچ، آهک و ملات ساروج اشاره کرد.

مساحت آن حدود ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع و تعداد برج‌های این قلعه‌ی باشکوه در زمان گذشته حدود هجده برج بوده اما با گذشت زمان، فقط سیزده برج باقی مانده است.

خوب است بدانید قلعه‌ی تاریخی فورگ طوری ساخته شده است که بر همه‌ی روستاها و راه‌های ارتباطی منطقه اشراف داشته باشد تا از هجوم راهزنان و دشمنان در امان باشد.

این قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است که بخش اول در سمت شرق شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری حیوانات اهلی و حوزه‌ی انبار است.

بخش دوم که در فاصله‌ی پنجاه‌متری از محل زندگی احشام احداث شده است به محل نگهداری آذوقه، تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص دارد.

سومین بخش قلعه که مهم‌ترین بخش قلعه‌ی تاریخی فورگ است در دو طبقه ساخته شده که محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده است.

این قلعه بعدها از سوی شوکت‌الملک دوم معروف به محمدابراهیم‌خان علم افتاد.

قلعه‌ی تاریخی فورگ در ۲۸ اسفند سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۴۵۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شد.

در بیشتر روستاهای شهرستان درمیان، قلعه‌های گوناگونی وجود دارد. در شهر اسدیه، قلعه‌ی زیبایی وجود دارد که نامش قلعه‌ی تاریخی اسدیه است. پس حتما به درمیان، بهشت قلعه‌های ایران، سفر کنید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.